Kwint's blog

13
sep. 2014
Geplaatst door: in: Uncategorized, 0 reacties

Yoga , massage en foamrolling, een hechte livesaving familie.

Ons lijf reageert op fysieke en mentale stress en druk in ons leven via bekende en ondertussen goed onderzochte en gedocumenteerde patronen van continue spierspanning, overbelasting en verzwakking. Ooit iemand horen spreken over ‘te korte spieren’? Weet dat alle spieren en structuren uitstekend op maat zijn ontworpen op jouw skelet.

Als er dan sprake is van verkorting, dan betekent dat dat er ook sprake is van verzwakking van een spier of spiergroep die samenwerkt met de verkorte spier of spierset. Hoe kun je anders staan en bewegen zonder te vallen? Klinkt logisch zover nietwaar?

BioTensegrity explained via a tent.

BioTensegrity explained via a tent.

Denk aan een tent, met stokken creëer je structuur in slap doek. En uiteindelijk creëer je, via de optimale mix in spanning via de lijnen, een stevige structuur. Bio-tensegrity is het fenomeen dat door de wetenschap diepgaand nog steeds wordt onderzocht. Het woord tensegrity stamt af van tension integrity, een fenomeen uit bruggenbouw , geïntroduceerd door Buckminster Fuller.. Zo is ons lichaam ook opgebouwd, uit een skelet van harder materiaal, spieren voor overbrengen van kracht, spier-bindweefsel of myo-fascie als verpakking van de spieren en centrale communicator plus verbinder. Want iemand of iets moet spier 1 vertellen wat spier 2 moet doen om balans, kracht en beweging zoals jij die bedenkt of nodig hebt, excellent te regisseren. Het zorgt er ook voor dat spieren, dieper en meer oppervlakkig liggende, soepel over elkaar kunnen glijden tijdens beweging. En dat is waarvoor ons lijf is gemaakt, het is een bewegingsapparaat.

Dat spierbindweefsel of die myo-fascie , is in kaart gebracht door onder andere Tom Meyer en ook Dr Gil Hedly met zijn fameuze ‘Fuzz speech’ (zie YouTube) draagt zijn steentje  bij.

Dit geweldig belangrijke spulletje staat tegenwoordig opnieuw in de belangstelling, en Nederland is zoals vaak iets trager dan Amerika in deze. Het mooie voor jou en mij is dat fysiotherapeuten en gespecialiseerde masseurs en trainers die zich erin verdiepen en blijven bijscholen, meer en meer naar elkaar toegroeien en beter kunnen samenwerken.

Bewegings-apparaat

Bewegings-apparaat

En klachten aan het bewegingsapparaat dus altijd zullen bezien vanuit het geheel. Pijn in jouw schouder of nek zal niet meer (alleen) lokaal behandeld en beschouwd worden, maar bekeken vanuit houding en bewegingspatronen waarbij ook de samenwerkende spieren en structuren een rol van betekenis spelen in de oplossing. Een oplossing die blijft.

Je hoorde vast al eens van dry-needling? Dat is direct prikken met een droge naald (er wordt dus niets ingespoten) in zogenaamde myofasciale triggerpoints of MTrP’s. Merk op dat de triggerpoints, waarover je misschien ook al eens hoorde, dus een relatie hebben met dat spierbindweefsel. Das prachtig als er goed geprikt wordt, alleen wat was nou de oorzaak? Vraag ernaar als jouw fysiotherapeut het je nog niet uitlegde. TriggerPoints zorgen voor uitputting, verkorting, slechte doorbloeding en afgeleide pijn, de oorzaak vindt je dus vaak op andere plekken dan waar je de pijn ervaart. En zelf meebehandelen met een balletje, roller of theracane is een must. Net als wat kennis over hoe ze ontstaan. Want de sleutels tot de oplossing en leven zonder pijn, daarvan heb je er zelf veel in de hand.

En het goede nieuws, voor veel ervaren yoga-beoefenaren helemaal geen nieuws, is dat al die spierbindweefsel-trajecten allemaal worden aangeraakt en verlengt in de yoga posen. Mmmmm, dus niet die Amerikanen lopen voor , dat deden de Indiase yogi dus al!

Meyers, van wiens assistent aan de snijtafel ik les heb, is alleen de eerste die het op de snijtafel zichtbaar maakte en goed in kaart bracht. Zie het als een serie kledingstukken waarin verschillende spieren en spiersets verpakt zitten. Dieperliggende en oppervlakkig in heel fascinerende vormen. Als je een delicater kledingstuk uit de was haalt, rek je het dan ook wel eens in de lengte, breedte en diagonaal uit voor het ophangen? Dat is wat yoga en myofascial release technieken in de massage (onder andere) doen.

En zelf kun je ook uitstekend onderhoud plegen met de foamroller, zoals bijvoorbeeld de professionele roller GRID van TriggerPoint Therapy, die door veel topsporters gebruikt word. Van voetballer, golfer, basketballer, vechtsporter, loper tot danser. Dus waarom zouden jij en ik niet gebruik maken van die hulpmiddelen?

En let op, als je een oude uitgedroogde pak-elastiek uitrekt breekt en verbrokkelt hij. Nu breekt ons spierbindweefsel niet zo maar. En wel goed om te weten is dat beweging, ademhaling en voldoende vochtinname gedurende de dag het enige is dat je nodig hebt om dit spulletje en dus de spieren die erin samenwerken gezond en soepel te houden.

Gratis en altijd bij de hand , mooi he? Dieren doen het als vanzelf, kijk maar eens hoe zij zich uitrekken nadat ze uit hun slaap ontwaken.

Meer weten of aan de slag met die restricties, klachten en pijn die jouw yoga vorderingen tegenhouden? Contact me voor een afspraak via http://www.kwintessentieel.nl/

Professioneel geïnteresseerd? Bekijk deze links eens , bezoek Anatomy Trains website of de Structural integration courses en specialisaties via Incitus in Nederland.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Zoek

Recente reacties

    Archief

    Categorieën