Veranderen van gedrag

Een mens is een gewoontedier. Gedrag veranderen vraagt om motivatie.

Levenslust!

Levenslust!

Het vaart er wel bij. Zorg daarom voor structuur en routine in je werk en activiteiten.
Dit begint bij nadenken over je principes. Welke waarden en normen wil je hanteren? Je principes geven heel
veel richting en dus houvast voor het maken van keuzes. Je kunt je leven erop inrichten.
Maak daarnaast goede planningen. En houd je eraan. Plan terugkerende activiteiten in op vaste tijden/dagen en
ga dan ook niets anders doen. Moet je bijvoorbeeld veel schrijven voor je werk, doe dit dan elke week op
dezelfde dag(en). Heb je op dat moment geen schrijnspiratie? Houd dan toch vol. Blijf zitten en wacht tot de
inspiratie komt!

Discipline en verantwoordelijkheidsgevoel zijn belangrijke eigenschappen voor het creëren van structuur. De
ontdekkingsreiziger Stanley is hierin een interessante inspiratiebron. Het zal moeite kosten om een andere
ontdekkingsreiziger uit de geschiedenis te noemen die zo diep in de wildernis zoveel ononderbroken ellende en
verschrikkingen heeft doorstaan als Stanley. Toch zette Stanley ondanks alle ontberingen door, jaar na jaar, expeditie
na expeditie. Hij had psychologische trucjes:

Voorcommitment
Deze methode komt erop neer dat je jezelf dwingt het juiste pad te kiezen. Je erkent van tevoren dat je vreselijk
in de verleiding zult worden gebracht en dat je wilskracht zal afnemen. Het is de methode die Odysseus
gebruikte om langs het dodelijke gezang van de Sirenen te komen. Odysseus liet zich aan de mast van zijn schip
vastbinden met de opdracht hem onder geen beding los te maken.
Stanley verklaarde vele malen in het openbaar dat hij zijn tocht zou gaan volbrengen. Iedereen was van zijn
plannen op de hoogte. Als hij ze niet waar zou maken zou hij vreselijk afgaan. Hij zorgde dus ook voor vele
toezichthouders.
Als je zeker wilt weten dat je in het casino niet gaat gokken, ga er dan niet naar binnen. En als je dan ook nog
iemand aanstelt die erop toeziet dat je niet naar binnen gaat, zal je het niet snel meer doen.

Gewoontes creëren!
Dit vind ik Stanley’s allerbest tip. Bij tip acht (over het stellen van doelen) noemde ik het al: in 30 dagen tijd kun
je jezelf iets aanleren. Daarna is het een gewoonte geworden. Het zijn dan automatische mentale processen
geworden die weinig energie vragen.
Alleen al om zijn zelfrespect te bewaren en zich goed te voelen scheerde Stanley zich elke dag. Middenin de
wildernis. Wat heeft dit nu met ondernemerschap (Opm. Kwintessentieel: en een gezonde lifestyle) te maken, vraag je je misschien af. Het antwoord is eenvoudiger
dan je denkt. Het zorgde ervoor dat hij zich alert voelde en bewust van zijn taak. Elke dag werd hij er op die
manier aan herinnerd dat hij zich een doel had gesteld.
Dat kun jij ook doen. Zorg voor routine in je werk. Uiteindelijk bespaar je daarmee veel energie: je hoeft door
die routine bepaalde keuzes niet meer te maken, dus je verspilt daar geen energie aan. Dat bespraken we al bij
de vierde tip!

Een eenvoudige manier om winst te bereiken is dus om op de lange duur gestaag door te werken. Discipline
kan je veel opleveren. Je hoeft maar een paar kleine dingen in je gedrag te veranderen. Bedenk eens wat het
effect op jaarbasis is van dagelijks bijvoorbeeld een kwartier eerder opstaan, 10 bladzijden lezen, 125 calorieën
per dag minder eten.

Met dank aan mijn Bron: MijnBedrijfDraaitDoor van Rob Marrevee

En zodra je dit onder de knie hebt, zit het met die levenslust wel goed. Inderdaad, om ruimte voor levenslust te her- of veroveren in deze tijd, blijken structuur en volharding ook belangrijke randvoorwaarden in mijn ervaring.

Tweets

Contact

    • 0618390923 SMS of WhatsApp
    • www.kwintessentieel.nl
    • Flevoweg 12C
      2318 BZ Leiden Locatie Fijn! Leiden Gratis parkeren. Tip: parkeer bij Gamma om de hoek.