Rugpijn & buikspieren; de Core

Rug- en buikspieren, samen vormen ze de zogenaamde Core musculatuur.

Lage rugpijn, denk eens aan de buik?

Lage rugpijn, denk eens aan de buik?

Rugpijn, een veel gehoorde klacht met talloze mogelijke oorzaken. Buikpijn komt net zo goed voor en wordt vaker niet dan wel door  1 of meerdere van de buikspieren veroorzaakt. Let op, andersom komt veel vaker voor; lage rugpijn wordt nogal eens veroorzaakt door onderontwikkelde buikspieren. De meest effectieve oefening voor deze Core is…de Plank. Nee, al lang geen hype voor fitness fanaten meer, gewoonweg een rete-goeie oefening van alle spieren in deze spiergordel die zo belangrijk voor ons en onze houding is.


Start met de Plank-uitdaging met alleen de basis oefening uit de video, als volgt & doe het goed of doe het niet:
Day 1 – 20 seconds Day 2 – 20 seconds Day 3 – 30 seconds
Day 4 – 30 seconds Day 5 – 40 seconds Day 6 – REST
Day 7 – 45 seconds Day 8 – 45 seconds Day 9 – 60 seconds
Day 10 – 60 seconds Day 11 – 60 seconds Day 12 – 90 seconds
Day 13 – REST Day 14 – 90 seconds Day 15 – 90 seconds
Day 16 – 120 seconds Day 17 – 120 seconds Day 18 – 150 seconds
Day 19 – REST Day 20 – 150 seconds Day 21 – 150 seconds
Day 22 – 180 seconds Day 23 – 180 seconds Day 24 – 210 seconds
Day 25 – 210 seconds Day 26 – REST Day 27 – 240 seconds
Day 28 – 240 seconds Day 29 – 270 seconds
Day 30 – PLANK FOR AS LONG AS POSSIBLE!!
Natuurlijk kent rugpijn ook nog vele andere oorzaken. Dus een goede intake en onderzoek gaan altijd aan een advies en behandeling vooraf. Indien uw huisarts en uw andere behandelaars niets voor u kunnen betekenen, kom zeker langs voor een behandeling. Er is meer mogelijk dan in eerste instantie aannemelijk lijkt. Indien nodig of wenselijk, werk ik graag samen met personal trainers , geschoold in medische fitness. Zoals bijvoorbeeld Lieke Bodde, zie onder Partners.

Ook de Iliopsoas spieren zorgen vaak voor lage rugklachten. Een hele bijzondere set , diepliggend en nog te vaak vergeten. Ook wel, en niet voor niets, de ‘Muscle of the soul‘ of  ‘Spier van de ziel‘ genoemd.
In het kort waarom: een levensbedreigende situatie (stel, je komt een  leeuw tegen) spreekt onder andere deze spieren aan. Indien je de situatie overleeft……, ontspannen die spieren weer. En soms door de spanning door middel van mild tot heftig trillen los te laten.
Helaas , soms, voor ons houden wij deze spanning vast tegenwoordig. En ook helaas voor ons reageren deze spieren ook bij de spreekwoordelijke ‘Beren op de weg‘. Dus op mentale stress en trauma’s, van vroeger en nu. Meer weten? 

  1. TRE intro 2014 , een recent artikel van Marc Doomernik, geeft een introductie.
  2. Liz Koch van CoreAwareness heeft een mooie site, haar aanbod is al 30 jaar gewijd aan deze bijzondere spierset. Niet bij nadenken, gewoon eens doen. de fysieke, fysiologische en psychische voordelen zijn enorm.

Tweets

Contact

    • 0618390923 SMS of WhatsApp
    • www.kwintessentieel.nl
    • Flevoweg 12C
      2318 BZ Leiden Locatie Fijn! Leiden Gratis parkeren. Tip: parkeer bij Gamma om de hoek.