Nek & schouders

Nek en schouderklachten vormen een veelvoorkomend probleem tegenwoordig.

En zorgt vaker wel dan niet voor uitval en pijn, bewegingsbeperkingen waarmee je nog kunt doorleven , werken en sporten tot ziekteverzuim.
Met name veel met de pc, tablet en smartphone werken en autorijden leiden tot een overbelasting en verkeerde houding. Het is schier onmogelijk om minimaal 6 uur per dag in die houdingen te werken waarom deze apparaten vragen. En als je ook nog wilt sporten, dan zegt het lichaam nogal eens “Stop!” .

Nek en schouderklachten, los ze op.

Nek en schouderklachten, los ze op.

En dat mag (meestal) niet ook het advies van de huisarts zijn. Stoppen met bewegen (uitzonderingen daargelaten) is het slechtste dat je kunt doen.
Onderzoek met mij (en/of huisarts, fysio , personal trainer) waar de klachten zijn ontstaan, waarmee ze verband houden en vervolgens aan de slag. Massage, triggerpoint behandelingen, zelf thuis door leren behandelen met bijvoorbeeld het handboek Triggerpoint therapy (zie ook de pagina TriggerPoint behandeling & coaching) en signalen tijdiger leren herkennen.
Met een groter lichaamsbewustzijn (stuur jouw spieren aan in plaats van een bewegingsapparaat dat jou aanstuurt) kun je een leven zonder onnodige pijn lijden. Kijk hier eens naar jouw klachten voor een indicatie of er triggerpoints in het spel zijn. Dr. J. Kuttner is zo vriendelijk om een werkbare animatie met  diverse downloads per pijngebied te beschikking te stellen. Of vraag me inzage in het TriggerPoint handboek voor zelfbehandeling dat je zelf kunt aanschaffen. Van klacht naar kracht.De schoudergordel is een mooi en complex gewricht, met heel wat spieren, banden en pezen maar ook zenuwen die betrokken kunnen zijn

Let op: stress speelt ook een rol van betekenis bij klachten aan nek en schouders met als oorzaak en/of gevolg zelf een slechter (kunnen) ademhalen en dus aanzienlijk verlies van energie….. om te beginnen.

Ook hoofdpijn, ook chronische ontstaat nogal eens door spieren die niet meer optimaal kunnen functioneren. Andersom, chronische hoofdpijn en andere klachten zoals frozen shoulder /CANS/muisarmen, tennisellebogen en meer soortgelijke aandoeningen zijn vaker wel dan niet te verhelpen…door een goede behandeling , training op kracht en uithoudingsvermogen. En natuurlijk de hydratatie (drinken) en juiste en slimme ademhaling niet vergeten. Allemaal van belang bij een goede werking van dat bewegingsapparaat en alle onderdelen die nauw samenwerken met elkaar.

De schoudergordel, een complex gewricht  Wist je dat onze schouders net als de mensaap zijn ontworpen, anders dan de apen die zich 'on all 4's'voortbewegen?  Met als extra bijzonderheid dat wij niet door bomen slingeren maar wel expert zijn in ver en hard werpen.

De schoudergordel, een complex gewricht Wist je dat onze schouders net als de mensaap zijn ontworpen, anders dan de apen die zich ‘on all 4’s’voortbewegen? Met als extra bijzonderheid dat wij niet door bomen slingeren maar wel expert zijn in ver en hard werpen.

Op WerkendLichaam tref je wat informatie en goede basis oefeningen aan voor onder andere nek en schoudergordel. Zeker doen: bij de inspanning in elke oefening adem uit, door de mond, langzaam en met iets toegeknepen keel. In de overgangs- of neutrale houding, adem rustig in , door de neus. Let op; voordat je maximaal stretched ->>> warm de spieren iets op! + adem rustig in en uitgebreid uit.

In de eerste blog op deze versie van mijn website lichtte ik al een tipje van de sluier over het begrip Tensegrity of spannings integriteit op. Vraag me naar hoe dit fenomeen jouw klachten en functioneren beïnvloed en beter nog….hoe je weer optimaal kunt gaan bewegen en presteren. Zonder pijn en bewegingsbeperkingen. Mijn 2 minuten routine voor nek en schouder ontspanning is bijzonder effectief en leer ik je zeker aan tijdens de eerste afspraak.

Tweets

Contact

    • 0618390923 SMS of WhatsApp
    • www.kwintessentieel.nl
    • Flevoweg 35C
      2318BX Leiden