Billen, benen en voeten

Het onderlichaam met billen, benen en voeten dragen je en helpen je voortbewegen en presteren. 

Informatie over deze onderdelen van het bewegingsapparaat, hun werking en klachtbehandeling ( spieren, banden, pezen, gewrichten) is volop te vinden en mag je gerust aan mij , mijn collega’s en de reguliere geneeskunde over laten. Toch wil ik een paar zaken aanstippen hier.

  • Het begint bij de voeten, zijn die niet fit en vrij, dan beïnvloed dit de houding. Plus de balans, kracht en coördinatie en hiermee dus de werking van het hele systeem. Sta er eens bij stil…………………..Gelukkig zijn er veel oplossingen voor veel van de klachten die hier starten. Sommige vereisen een ingreep in het ziekenhuis, sommigen een hulpmiddel zoals een zooltje, sommigen kun je prima zelf leren oplossen. En het fijne is dat met het oplossen van issues in (stand en fitheid van ) de voet, problemen in de keten erboven nogal eens als vanzelf dichter bij een oplossing komen. Of zelfs helemaal verdwijnen.
    Zo ken ik de uitstekende en snelle resultaten die therapeuten behalen met plantaire fasciitis  en/of hielspoor (vaak door elkaar gehaald + door de reguliere geneeskunde nog niet volledig  en onomstotelijk met oplossing in beeld gebracht) via de technieken van structural release en KMI. Deze technieken behelzen dieper werk in combinatie met actieve stretches en vragen dus om kennis, ervaring en een goede samenwerking tussen cliënt en professional. Last van langdurige pijn in de voeten die niemand kan oplossen? Kijk hier eens voor uitgebreide info en tips en vraag mij om advies.
  • De hamstrings verdienen ook bijzondere aandacht. Zoals bijvoorbeeld het fenomeen :’ korte hamstrings’. Denk aan balans; als de hamstrings te kort zijn, dan ligt het in de verwachting dat de quadriceps……, klinkt logisch ? Dus denk eens aan versterken van de quadriceps, na het oplossen van de klachten die de strakke hamstrings veroorzaken, zoals bijvoorbeeld actieve triggerpoints in deze spiergroep. En start in ieder geval morgen met foamrollen. Als de topsporters het doen, waarom zou jij als prestatie- of recreatiesporter er dan niet van profiteren?
  • De gluten of bilspieren en de piriformis met de veel voorkomende klacht ‘piriformis syndroom’ In tegenstelling tot wat vroeger en bij sommige behandelaars nog steeds gangbaar is (rust en /of rekken en masseren) hanteer ik (zonodig en bij twijfel na overleg met een fysiotherapeut of behandelend geneesheer) als advies; behandelen van triggerpoints (MTrP’s) die voor de continue contractie of samentrekking en dus verkorting zorgen, zelf thuis door leren behandelen (want je kunt en wilt niet iedere dag bij me op de bank terecht), foamrollen, spierversterkende oefeningen 1-3 weken, functionele oefeningen  in week 4-9 en verder met sportspecifieke training in de weken erna. Kijk hier eens voor 3 goede oefeningen en stretches  voor de piriformis

Bij veel klachten, zodra we vaststellen dat er een inbalans is (lees ‘locked long/te lange’ en dus ook ‘locked short/ te korte’ spieren), bestaat mijn aanpak uit Lengthen, Strenghten, Integrate, Flush. Op lengte brengen en evt triggerpoints aanpakken, zelf leren door te behandelen op die triggerpoints (TriggerPoint coaching) in combinatie met fascie of spierbindweefsel release technieken en foamrollen (voor thuis en tijdens sport met de GRID), krachttraining adviezen en massage. Let op: stretching of strekken altijd alleen na het rustig opwarmen en dus doorbloeden van de spieren en spiergroepen uitvoeren.

Tweets

Contact

    • 0618390923 SMS of WhatsApp
    • www.kwintessentieel.nl
    • Flevoweg 12C
      2318 BZ Leiden Locatie Fijn! Leiden Gratis parkeren. Tip: parkeer bij Gamma om de hoek.