Kwint's blog

8
mrt. 2015
Geplaatst door: in: Uncategorized, 0 reacties

Op sommige dagen is het een gekkenhuis en hebben we amper tijd om te ademen!

Keep clam and relax.  Blijf kalm en ontspan Kwintessentieel massage

Keep calm and relax.
Blijf kalm en ontspan
Kwintessentieel massage

En je moet wel, het is de enige manier om bij de les te blijven en fouten of , god betere, burn-out te voorkomen. Gelukkig zijn er talloze manieren om zowel geestelijk en lichamelijk rap te ontladen en bij te tanken.
Lees hier door, deze 10 tricks helpen je relaxen en ontspannen in minder dan 1 minuut.

1. Adem in, adem uit.
Sluit je ogen en haal 3 seconden adem door de neus, diep en laag in de buik. Adem dan 3 seconden uit, door de mond. Herhaal dit 3 keer en verleng de uitademing naar uiteindelijk 2 x zo lang als de inademing (of langer). Doe dit met iets toegeknepen keel, je zult merken dat dit veel gemakkelijker de uitademing verlengt. En instant kalmering brengt. Herhaal dit 3 x.

2. Pectoralis deur stretch.
Plaats je elleboog aan de rand van en deurstijl. let op, de elleboog niet hoger dan de schouder zelf. Hang nu rustig iets naar voren en voel de borstspier rekken. Hou een paar seconden vast en doe dit 3x aan iedere zijde. Adem rustig  uit gedurende de stretch-fase.

3. Focus -adem mantra
​Focus op iets dat wilt dat gebeurt of dat je wilt voelen. Zelf als je het (nog) niet gelooft of voelt, gewoon doen. Bijvoorbeeld “Dit gesprek wordt een waanzinnig succes!”of ” Vandaag ben ik trost op wat ik doe” Sluit je ogen, haal adem en spreek dit uit. Het zal doordringen en jouw focus verstevigen.

4. Houding-Break
Zit rechtop en maak je lang. Focus op de schouderbladen en probeer ze elkaar te laten raken. Zonder de schouders op te trekken. Breng ze daarna naar beneden zover je kunt en hou 3 seconden vast. Relax 5 seconden en herhaal.

5. Muur-engel (Wall Angel) oefening
Zit of sta tegen een muur, met de rug er stevig tegenaan.Strek je armen zijwaarts uit en buig de onderarmen & handen naar boven. Reik nu met de armen naar boven, langzaam en rustig ademend. Je kunt zover gaan als je kunt, zolang de rug maar tegen de muur blijft. Ook de onderrug, dus kantel het bekken iets en span de buik en billen licht aan.

6. Relax Break
Ga plat op de grond liggen (je baas begrijpt het vast en laat je collega’s maar gniffelen en stress opbouwen), met de knieën gebogen. Adem diep in en verbeeld je dat jouw lichaam steeds dieper de grond in zakt. Adem 1 minuutje door deze oefening heen.

7. Spierspanning oplossen als sneeuw voor de zon
Neem een (oude) tennisbal en rol deze lichtjes  in de spieren waar je spanning of bewegingsbeperkingen ervaart. Vooral de borstspier is je dankbaar en doe daarna de muur-engel oefening. (Let op, nooit op bot en pezen rollen).

8. Losweken van hoofdpijn-spierspanning.
Focus op de kaak. Merk op hoe je de tanden op elkaar klemt en de lippen op elkaar perst. Maak een hele grote mond, open wijd en laat dan de mond losjes met geopende lippen open staan. Adem in door de neus en 2x zo lang uit door de, iets toegeknepen, keel. Ook de nekspieren veroorzaken met hun triggerpoints vaak spierspanningshoofdpijn. Bezoek me en ik leer je deze spieren zelf losmaken en werk er zelf ook even goed aan, zodat je de regie over deze spieren weer zelf kunt nemen.

9. Maak een kleine wandeling.
Ja, het is zo simpel. Frissen lucht en een verandering van houding maakt het verschil voor de rest van de dag. Je stimuleert de bloedcirculatie en voorkomt een reeks aan klachten die langdurig aan een pc werken je gegarandeerd brengen. (Leuk voor de omzet in onze praktijk, dat wel). Neem meteen een glas water en neem de trap voor de lol, Het hart-longsysteem is je dankbaar en je geest en creativiteit krijgen een boost. Net als je stemming, Zo simpel, klopt.

10. Muziek pauze of de MOSW-break!
Speel 30 seconden muziek af en beweeg erop. Maak furore op kantoor of zoek een ongebruikte spreekkamer op en ga los. Geen inspiratie? Google de  Ministry of Silly Walks eens.

Geniet een geweldige en succesrijke dag vandaag.

Groet, Desiree Rosier

www.kwintessentieel.nl

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Zoek

Recente reacties

    Archief

    Categorieën