Beweeg!

Ministery of silly walks & de fascie.

In 1 woord; Tensegrity.  De term Tensegrity werd voor het eerst gebruikt door architect en uitvinder Buckminister Fuller vanuit het fenomeen “tension integrity” om een principe te beschrijven waarmee lichtgewicht geïntegreerde structuren te bouwen met geweldige stabiliteit en een minimum aan materiaal. Zonder het te weten, beschreef Fuller talloze in de natuur voorkomende structuren en niet in het minst het menselijk lichaam.

Het is een veelvoorkomende misvatting dat onzer botten ons staande houden. No way dat ons skelet uit zichzelf rechtop kan blijven staan!  Er is geen denkbare manier, wetenschappelijk gezien, dat ons lichaam rechtop zou kunnen blijven staan zonder een ‘tensegrity structure’; het tensegrity model stelt dat een enkele kracht in 1 deel van ons lichaam een effect heeft door het hele lichaam heen.  In het lichaam zorgt de fascie er (o.a. en hoog over) voor om speciale anatomische relaties te onderhouden tussen diverse elementen. Geen duidelijker uitleg dan kijkend naar…….. een tent.

Tensegrity concept, zo werkt het bewegingsapparaat

Tensegrity concept, zo werkt het bewegingsapparaat

Herinner je je de laatste keer dat je kampeerde en je tent opzette? Je startte met alle structuren/onderdelen zoals stokken, touwen en de stof van de tent zelf. Individueel lagen die onderdelen nutteloos op de grond.  En dan opeens begon jij, door alles te verbinden, spanning en compressie (tensegrity) te creëren door de stokken in de sleeves van de tent te steken en alle andere assembelwerk En voilà!  Je creëerde een stevige structuur vanuit niets.

Wat maakt de Fascie ongelukkig?

Twee cruciale zaken voor fasciale gezondheid en een goed functioneren ervan zijn hydratatie and beweging.  De volgende keer vertel ik over de rol van water en hydratatie voor de fasciale gezondheid. Maar eerst ; welke rol speelt beweging in fasciale vitaliteit en goed functioneren ervan in jouw lichaam?

Welnu:  Spieren zijn ontworpen om te contraheren (aanspannen) en relaxen (ontspannen).  Fascia is ontworpen en bedoeld om structuur te creëren.

Stel je voor dat je druk bezig bent achter jouw bureau, de hele dag kijkend naar het scherm. gedurende de dag, begin je onderuit te zakken terwijl je rechte rugspier (erector spinae die de wervelkolom rechtop moet houden) moe wordt. .  Jouw hoofd beweegt zich als vanzelf steeds verder richting beeldscherm zodra de ogen wat moeier worden. En al snel zullen de spieren  die ontworpen zijn om de schouderbladen te heffen je hoofd omhoog helpen houden. Enne, deze zogenaamde levator scapulae zijn niet ontworpen om een die 12-pound- bowling ball- van- een- hoofd omhoog te houden hoor.

Als je dit eenmalig zou doen, no big deal. Maar wie zit er tegenwoordig maar heel af en toe achter de PC of Tablet?  Het probleem begint wanneer je dit de volgende dag weer doet, en de volgende en de volgende. Die zielige kleine levator scapulae kan het niet meer aan. En dus……gaat collageen op pad om te helpen

Gewoonten zijn eerst spinrag, dan kabels. -Spaans spreekwoord

Het lichaam is constant nieuwe collageen vezels aan het produceren en deze zorgen voor stijfheid in onze structuren. Dit dikker worden van de fascie zal van nature onderdelen versterken afhankelijk van jouw dagelijkse patronen en gebruiken. Beweging is cruciaal!!!!! om ervoor te zorgen dat spieren door kunnen gaan met aan- & ontspannen in plaats van dikker  + immobieler te worden door additionele fascie aanmaak en verdikking..

De volgende video toont dit proces op een hele goeie manier .  Dr. Gil Headley Ph. D. , laat je de collageen vezels zien (die hij “the fuzz” noemt) in echte kadavers en geeft demonstratie over hoe beweging hierdoor ook belangrijk beïnvloed wordt.

Dus, mijn advies : BEWEEG, BEWEEG, BEWEEG!!!!

Mijn klanten adviseer ik ’s ochtend altijd tijd te nemen voor uitgebreid uitrekken en minimaal 1 x per uur (moet toch lukken, kom op) een ‘Ministry of silly walks-‘ rondje terwijl je naar de koffieautomaat loopt. En achter de pc, regelmatig nek en schouders met beleid rekken en strekken. Inclusief… onderkinnen maken als oefening. En tot slot, zorg voor goede ondersteuning van de onderarmen.

Doe je dit niet, tot binnenkort in 1 van mijn praktijklocaties.

Waar je, naast klachtbehandeling en ondersteuning bij herstel,  natuurlijk ook altijd van harte welkom blijft voor een minder pijnlijke ontspanningsmassage 😉

Tweets

Contact

    • 0618390923 SMS of WhatsApp
    • www.kwintessentieel.nl
    • Flevoweg 12C
      2318 BZ Leiden Locatie Fijn! Leiden Gratis parkeren. Tip: parkeer bij Gamma om de hoek.