Adem je gezond

Ademhalen, het lijkt zo vanzelfsprekend.
En inderdaad, normaliter hoeven we er niet bij na te denken.

Slimmer ademen, doe er je voordeel mee.

Slimmer ademen, doe er je voordeel mee.

En toch loont het de moeite dit wel te gaan doen.

Om meerdere redenen; energie behouden, energie terug krijgen, beter presteren fysiek en mentaal, creativiteit verhogen, spierspanning verlagen, stress-hormoon niveau verlagen en nog veel meer.

Het lichaam , en zeker de hersenen en het spiergestel, heeft zuurstof nodig om optimaal te presteren.
De meeste mensen ademen 12-16 x per minuut. Als de mens stil zit is 6x per minuut ruim voldoende. Leer jouw ademhaling kennen.

Ga eens ontspannen en rustig zitten en tel je ademhaling nu, hoeveel keer adem jij per minuut?Breath

Let op; in rust is 6 x voldoende. Als je zittend achter de computer tot 16x per uur ademt, dan zit er een paraatheid in je alsof je met 20km/uur tegen de wind in fietst. Klachten; gejaagdheid, vermoeidheid, zuchten en geeuwen, hoofdpijn,hartkloppingen.

Verleng je uitademing en herwin energie en rust en focus en ontspanning (ook van spieren!)
Oefening: begin met 2 diepe buikademhalingen, vul de buik en laat daarna de longen vollopen tot maximaal. Adem nu vanuit de buik maximaal uit, totdat je bij wijze van spreken een onderdruk creert. Laat de 3e ademhaling als vanzelf gebeuren, de onderdruk vult de buik als vanzelf.
Start nu met de volgende routine:

  1. Adem 3 tellen in en 6 tellen uit
  2. pauzeer 2 tellen
  3. herhaal dit 10 x
  4. Tel nu nog eens een minuut het aantal ademhalingen per minuut.

Doe dit 3/dag en kijk wat er gebeurt. En pas het toe voor spannende momenten.
Wist je dat een overtuigde diepe zucht, direct kan leiden tot ontspanning van alle spieren? Zorg hierbij voor een zachte blik en kijk vooruit, de leegte of een landschap in.

Assistentie nodig ? Boek een afspraak en download de In-Balanz app. Sonja en haar team ontwikkelde een prachtige en betaalbare app, die helpt bij paniek, stress of om gewoon weer eens te leren slim te ademen. Koen de Jong en KIWI Nederland zoomen in op de ademhaling en de verhouding koolhydraten-/vetverbranding in prestatie context. Kijk zijn boek de Verademing eens in.

Meer weten? Mijn aanpak is gericht op jouw situatie en behoeften. Alle adviezen die voor jou waardevol zijn op het gebied van bewegen, oefening, houding, training, ademhalen, hydratatie, voeding, stress en mentale factoren reik ik je met plezier aan tijdens de behandelingen.

Tweets

Contact

    • 0618390923 SMS of WhatsApp
    • www.kwintessentieel.nl
    • Flevoweg 35C
      2318BX Leiden