Kwint's blog

6
okt. 2014
Geplaatst door: in: Uncategorized, 0 reacties

Stel je voor.
Je steekt een veld over en opeens hoor je hoeven donderen en een grote pissige zwarte stier komt op je af denderen. ………..Voel je al wat gebeuren?

Zonder nadenken loopt je lijf vol met adrenaline en ren je zo snel als je kunt de andere kant op, weg van de stier.
Zelfs als je vroeger op school het onderdeel hordelopen oversloeg, merk je dat je feilloos en soepel het hek over bent gevlogen. Voordat je wist wat je ging doen en deed!
In minder dan 10 seconden vanaf het moment dat je de stier hoorde en zag, ben je meer dan 50 meters op weg, aan de andere kant van het hek, met je ogen wijd opengespert en jouw hart dat klopt als een bezetene.

En pas dan merk je op dat je borst op en neer beweegt als een gek en dat je ademt als een overwerkt paard. Dit nu, beste harde werkers, is de ‘fight or flight’- paniek respons. En, in dit geval is het een perfecte reactie. Dit systeem hield ons vroeger in leven toen we als jagers en verzamelaars ons dagelijks brood verdienden. En het net zo goed een wolf als een sabeltant tijger kon zijn die in ons een goeie onbespoten snack zag.

UCS

In dit scenario ontvangt ons systeem een rush/stoot adrenaline zodra jouw lichaam levensgevaar detecteert. Je hebt meteen een borstademhaling , zo snel als je kunt. Je zuigt alle zuurstof die je kunt bemachtigen naar binnen, en maakt gebruik van je Pectorale spieren, de borstspieren, je diafragma en de scaleni (nekspieren). Zodra het gevaar en de levensbedreigende situatie voorbij is, gaat je ademhaling terug naar normaal en significant omlaag in intensiteit en ademhalingen per minuut. (6 of 7 ademhalinge per minuut is ruim voldoende in niet levensbedreigende situaties. Adem je sneller, soms veel sneller dan staan alle zeilen bij alsof je met een snelheid van 20 km/uur met tegenwind fietst. Go figure….. Klik hier eens bij Kiwi Nederland voor een korte test van jouw frequentie.

Hier een ander scenario.

Je arriveert op kantoor, 8 uur ‘s morgens. Je treft een noodsituatie aan en opeens moet je alle normale taken laten vallen, je routine aanpassen en inspelen op de chaos waarin je je bevindt.

Iedereen kijkt naar jou om zaken te regelen en tegen 11.30 uur, realiseer je je dat je de hele ochtend in een staat van lichte paniek hebt doorgebracht. Je voelt wat spanning in je borst en zeker in nek en schouders.

Je voelt je ook wat buiten adem en merkt op dat je, ondanks dat je meer dan normaal ademt, je je zelfs wat buiten adem voelt.
Misschien voel je je ook wat licht in je hoofd en zeker wat gestressed. En misschien ook alleen nog maar vol inspiratie en ready to rock.

Dit is wat er gebeurt wanneer je de zogenaamde stress-ademhaling (ademhalen hoog in de borst, wat we achter de pc nogal eens ongemerkt doen, zelf als we ons dat niet bewust zijn) hanteert terwijl je niet door een dolle stier wordt achtervolgt:
• Jouw brein detecteert gevaar, levensgevaar en start de vlucht of vecht-modus. Je lijf krijgt een stoot adrenaline, je hart en pols gaan omhoog (bloeddruk!), je start met zweten, pupillen verwijden en jouw ademhalingsfrequentie gaat (nog meer)
omhoog
• Alle spieren die je nodig hebt om te vluchten en te vechten staan klaar om dit te doen…..maar jij zit achter je pc of in de auto met ‘nowhere to run’, opgesloten.

Heb je je ooit afgevraagd waarom rokers sigaretten zo ontspannend vinden? Deels is dit absoluut de nicotine. Maar deels is dit ook dat de rokers even naar buiten gaan, even relaxen, in het hier en nu stilstaan, afstand nemen en…..niets anders doen dan bewust wat rustig en diep inademen…en dan lang, lang uitademen……via de sigaret. Dat weer wel.

UCS 3 and bad posture

Dus wanneer je de stress-ademhaling hanteert, span je spieren aan die niet bedoeld zijn voor een zittende houding. En zo ontstaat er meteen een slechte en ook lelijke houding.
Kortom, adem in en adem langer uit. En zorg dat je niet boven de 10 per minuut uitkomt. Met wat oefening detecteer je dit gedurende de dag en het goede nieuws is dat na wat oefening je dit, waar je dan ook bent, gratis! meteen kunt corrigeren.
Dus heb je het druk, ga eens wat vaker staan, rek je uit en zucht eens wat, uitgebreid.
Eerst zullen jouw collega’s je vreemd aankijken, je baas vraagt of er wat is. Maar zodra je laat zien dat jij je niet gek noch ziek laat maken, zullen zij volgen.

Meer weten of wat oefenen of behoefte aan een stevige ontknoping van die gespannen spieren? Maak een afspraak .

Die mooie outfit komt beter tot zijn recht over een sterk en soepel lijf.
Desiree Rosier
www.kwintessentieel.nl

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Zoek

Recente reacties

    Archief

    Categorieën